UTRECHT - Afgelopen zaterdag werd er een carmeeting in de buurt van Breda ontruimt. Jongeren in Nederland zijn steeds actiever in de autoscene, waarbij ze regelmatig autoshows, car meetings, of straatraces bezoeken en significante bedragen uitgeven aan hun auto. Deze groeiende passie voor auto's brengt echter ook risico’s met zich mee. Uit het recente onderzoek van TeamAlert, blijkt dat er een kloof bestaat tussen de beleving van jongeren, die dit soort activiteiten zien als verlengstuk van hun hobby en het inschatten van de serieuze gevaren die het met zich mee brengt. Daarnaast blijkt de negatieve media-aandacht voor straatraces en car meetings jongeren eerder aan te trekken dan dat het afschrikt.
Autoshows als onderdeel van een bredere hobbybeleving
Jongeren investeren veel tijd, geld en energie in hun passie voor auto’s, zoals blijkt uit het onderzoek. Autoshows vormen een belangrijk en gereguleerd deel van hun hobby, maar jongeren zoeken steeds vaker de spanning van carmeetings en straatraces op om hun auto’s en rijvaardigheden te testen. Deze activiteiten vinden veelvuldig plaats in heel Nederland en jongeren promoten deze bijeenkomsten via online kanalen, die soms uitlopen tot grootschalige evenementen waarbij gevaarlijk rijgedrag wordt vertoond. Wat opvalt is dat negatieve media-aandacht over deze evenementen jongeren vaak juist aantrekt in plaats van afschrikt. Zo werd een NOS-item over straatraces ontvangen met luid applaus en enthousiasme. Een 13-jarige jongen die TeamAlert sprak reageerde zelfs met: “Oh cool, daar wil ik ook heen!”
Jongeren die zelf auto’s tunen overschatten hun rijvaardigheid
TeamAlert sprak in dit onderzoek 57 jongeren. Een opvallende bevinding uit de focusgroepen is dat jongeren vaak hun eigen rijvaardigheid overschatten. Ze beschouwen zichzelf als extreem competente bestuurders en geven aan dat het sleutelen aan hun eigen auto hen juist een beter gevoel van controle geeft, wat hen aanmoedigt om vaker hun grenzen op te zoeken. Daarnaast bagatelliseren jongeren de dodelijke ongelukken die met dit soort straatraces gemoeid zijn. Deze ongelukken worden door jongeren vaak gezien als incidenten die te wijten zijn aan individuen, niet aan de activiteit zelf. Dit wijst op een zorgwekkend gebrek aan bewustzijn van de gevaren van straatraces en andere risicovolle activiteiten.
Gaby Dijkstra, onderzoeker bij TeamAlert vertelt: “Er is een duidelijke kloof tussen de manier waarop jongeren hun autohobby beleven en hun bewustzijn van verkeersveiligheid. Jongeren zien straatraces als een natuurlijk verlengstuk van hun passie voor auto's en het opzoeken van gevaar en adrenaline. Deze kloof biedt echter kansen voor gerichte preventieve campagnes. Door in te spelen op de drijfveren van jongeren, zoals hun verlangen naar status, zelfperceptie en sensatie, kunnen verkeersveiligheidscampagnes effectiever worden vormgegeven.”
Verkeersveiligheid onvoldoende aanwezig op autoshows
Uit het onderzoek blijkt ook dat autoshows zelf geen structurele aandacht besteden aan verkeersveiligheid en snelheidsoverschrijding normaliseren. Bezoekers krijgen geen instructies of waarschuwingen over risicogedrag, en verkeersvoorlichting ontbreekt volledig. Dit is zorgwekkend omdat autoshows een belangrijke sociale functie vervullen voor jongeren, waar ze hun hobby uitoefenen, kennis opdoen en anderen ontmoeten. De vercommercialisering van reguliere autoshows is minder in trek bij jongeren omdat ze daar onvoldoende hun fascinatie voor snelheid kunnen beoefenen, daardoor zoeken jongeren naar toegankelijkere alternatieven en drijft dit ze naar straatraces.
Versterken van verkeersveiligheid en bewustwording
TeamAlert pleit voor het integreren van verkeersveiligheidsvoorlichting in autoshows en soortgelijke evenementen. Door jongeren tijdens deze evenementen bewust te maken van de gevaren van risicovol rijgedrag, kan hun bewustzijn worden vergroot. Daarnaast is er behoefte aan strengere handhaving en meer zichtbaarheid van verkeersregels op risicolocaties.
Met dit onderzoek hoopt TeamAlert bij te dragen aan een veiliger verkeersklimaat, waarin jongeren hun autohobby kunnen uitoefenen zonder dat hun veiligheid, of die van anderen, in gevaar komt.
Rivierenland Radio is in Utrecht te ontvangen via onze app, deze site en in Zuidoost Brabant & Midden Nederland via Dab
Leuk jullie middengolf zender . is er weer wat te luisteren op mijn oude middengolf radio
Wat interessant dat jullie ook berichten uit Zutphen delen! Dank!
Hey people!!!!!
Good mood and good luck to everyone!!!!!
"APT" is een dynamische samenwerking tussen Rosé, lid van de populaire K-popgroep BLACKPINK, en de Amerikaanse superster Bruno Mars. Dit nummer, uitgebracht op 18 oktober 2024, is de eerste single van Rosé's aankomende debuutalbum "Rosie". "APT" combineert elementen van pop, pop-pun...
Wijk & Aalburg - Op D.V. zaterdag 23 november treedt muziekgroep ONE DESIRE op in dorpshuis BuBeClu. Ze spelen en zingen niet alleen hun eigen repertoire. Ze hebben via de (sociale) media gevraagd welke nummers mensen willen horen. Het was de bedoeling om de drie meest gekozen nummers oo...
ZUTPHEN - Wie de Zutphense binnenstad via de Drogenapstoren binnenloopt kan het niet ontgaan: boven de poortdoorgang is een wapensteen aangebracht met het gebeeldhouwde wapen van Zutphen. De wapensteen is in 1616 gemaakt voor de Nieuwstadsbinnenpoort, maar die poort is in 1870 gesloopt. De s...